Imean zet zich met hart en ziel in voor migrantenouderen met dementie in Twente! Dat doet ze door zorgorganisaties cultuursensitiever te maken, afgestemd op de culturele achtergrond van de cliënt. Daardoor past de zorg beter, blijven deze cliënten langer stabiel en wonen ze langer zelfstandig thuis, omringd door een stevig sociaal netwerk.

Met het oog op Corona heeft Imean, maar ook de welzijnsorganisaties Alifa Welzijn Senioren en Salut welzijn, gekeken naar een zorg op afstand oplossing passend bij deze vaak laag-geletterde, Turks sprekende en niet digitaalvaardige doelgroep. Deze hebben ze gevonden in Anne4Care.

 Anne is een virtuele persoonlijke assistent in de zorg. Anne werkt op een tablet en maakt beeldbellen heel eenvoudig, maar Anne reageert ook op spraak: ze praat terug als iemand iets vraagt, luistert naar wat mensen zeggen en voert taken uit. Virtuele assistent Anne is daarmee meer dan zomaar een tablet waarmee ouderen kunnen beeldbellen. Achter de stem en het gezicht schuilt intelligente software: er wordt gebruik gemaakt van spraakherkenning, spraaksynthese-technologie en Artificial Intelligence (AI). Waarbij privacy en data bescherming zeer hoog in het vaandel staan. De virtuele assistent herinnert aan afspraken, aan het innemen van medicatie of om op tijd te eten en drinken. Anne spreekt als assistent verschillende talen, zoals Turks, Italiaans, Duits en Engels. Zij is naast Nederland ook al werkzaam in Duitsland en Zwitserland.

 

Annemarie Johannes

Annemarie Johannes

Neem contact op met Annemarie Johannes

8 + 8 =