Briefing middagsessies conferentie ‘Een nieuwe generatie ouderen langer thuis’

11 juni 2025 – NBC Nieuwegein

Thema: Goed samen leven

In een (leeftijd)vriendelijke samenleving staat goed samenleven centraal. De nieuwe generatie ouderen wil niet alleen zelfstandig wonen, maar ook van betekenis zijn in hun omgeving. Door attentheid en wederzijds begrip kunnen we een gemeenschap creëren waarin iedereen kan meedoen en bijdraagt naar vermogen. Of het nu gaat om een klein gebaar, een luisterend oor, actieve deelname aan buurtinitiatieven of meedenken in beleid, samen zorgen we ervoor dat ouderen zich verbonden voelen. Zo bouwen we aan een samenleving waarin iedere generatie elkaar versterkt en waardeert.

Middagsessies
Als captain van één of meerdere sessies op de conferentie ga je aan de slag met de vormgeving van de sessie(s). In deze briefing vind je hierbij enige toelichting, context en een planning. Dat betekent in deze fase vooral het kiezen van inhoudelijke invalshoeken en accenten, het betrekken en vastleggen van sprekers en het nadenken over de vorm.

Indeling en duur van de sessies
De sessies vinden plaats in de middag, vanaf 13.30 uur tot 17.00 uur, verdeeld over 3 rondes. In welke ronde welke sessie plaatsvindt hangt af van jullie uiteindelijke ontwerpvoorstel. Aan de hand hiervan kunnen we een definitieve indeling maken (thematisch, zodat er geen overlap ontstaat, qua vorm, sessies met sprekers die meerdere keren spreken niet in dezelfde ronde, sessies die in verdiepingsslag op elkaar volgen, etc). Wij willen jullie dan ook vragen in deze fase de sprekers voor jouw sessies te vragen c.q. vast te leggen voor de middag op 11 juni vanaf 13.30 uur. Naar verwachting kunnen we dan in maart aangeven in welke ronde de sessie plaatsvindt.

Iedere sessie duurt 1 uur, inclusief binnenkomst laatkomers, start, aankondiging en afsluiting. Vanzelfsprekend vragen wij deelnemers tijdig naar hun zalen te gaan en 5 minuten voor het einde van iedere sessie geven wij jullie een tijdsignaal.

Wat te doen?
Als eerste stap vragen wij je om de sessie inhoudelijk vorm te gaan geven. Waar gaat de sessie exact over, welke invalshoek of accenten kies je? Welke deelonderwerpen, wat wordt de opbouw, welke sprekers passen hierbij, etc? De volgende stap is een titel en tekstje (max 5 regels ter verduidelijking) te schrijven dat opgenomen kan worden in het programma op de website. Tevens vragen wij je een voorzitter van de sessie aan te wijzen. Dit kun je ook zelf zijn natuurlijk. Een voorzitter draagt zorg voor de inhoudelijke aftrap (soms ook eerste presentatie), kondigt de overige sprekers aan en begeleidt vragen en discussie uit de zaal. En uiteraard draagt de voorzitter – al dan niet met jou – zorg voor de inhoudelijke afstemming tussen de sprekers. Tot slot sluit de voorzitter de sessie af.

Ontwerpcriteria
Tijdens de ontwikkeling van de sessies willen wij je vragen de volgende ontwerpcriteria mee te nemen en toe te passen:

  • Inhoud van de sessie past bij het centrale thema en geeft antwoord op de vraag hoe ziet Goed samen leven eruit.
  • Breng inspirerende en vernieuwende verhalen. Niet alleen succesverhalen, maar zeker ook verhalen die laten zien waarom iets wel of niet lukt. Geen stelseldiscussies.
  • Nieuwe sprekers! Niet dezelfde sprekers als voorgaande edities, maar vernieuw.
  • Domeinoverstijgend, betrek andere domeinen bij de (inhoud van) de sessie.
  • Ouderen als spreker (niet over ons, maar met ons). Bij alles wat we doen staat de impact in de leefwereld voorop; dit is de toetssteen van wat we doen. Betrek dit in je sessie, bij voorkeur door (ook) ouderen aan het woord te laten.
  • Indien je een of meerdere praktijkvoorbeelden in je sessie hebt: wat is gerealiseerd en wat hebben we met elkaar geleerd? ‘Onder de motorkap kijken’. Welke kennis en ervaringen nemen we mee? Wat zijn kritische succes- en faalfactoren? HOE kunnen de deelnemers zelf aan de slag?
  • Bij keuze van praktijkvoorbeeld: mooi als we tijdens onze sessies een brede vorm van diversiteit kunnen laten zien (migranten ouderen, lhtbi-ouderen, laaggeletterdheid, etc), verspreiding over het land (niet alleen voorbeelden uit de Randstad, maar ook zuiden en oosten van Nederland en niet alleen stedelijk) en waar jong en oud samenwerken (intergeneraliteit).
  • Wanneer je een of meerdere praktijkvoorbeelden in je sessie hebt: niet alleen vertellen waarom het project bedacht is, hoe het vormgegeven wordt in de praktijk, maar vooral: hoe draagt het initiatief bij aan het langer zelfstandig wonen van ouderen (of leefplezier, minder eenzaamheid, etc.)? Hoe kan afhankelijkheid een verrijking zijn voor eigen regie? Wat zijn kritische succes- en faalfactoren? Waar liggen de uitdagingen en hoe overkom je deze? Dus verdieping op de HOE-vraag en succes en de praktijk, maar ook hoe helpen we elkaar verder en verbeteren we de zorg en ondersteuning voor ouderen?

Vorm
De vorm hangt samen met de gekozen inhoud, maar ook zeker met de fysieke mogelijkheden die er zijn op de locatie. We willen je vragen na te denken over welke vorm de sessie zou kunnen hebben, te kijken naar inspirerende en verrassende werkvormen.

Mogelijke vormen zijn:
Werksessie
In een werksessie gaan de deelnemers (na een plenaire aftrap) in groepjes aan de slag met een vraagstuk, met bijvoorbeeld een brainstorm techniek, visualisatie (tekeningen, mindmappen, grote vellen met post-its etc) of ze gaan in groepen in gesprek met elkaar. De sessie eindigt met een plenaire afsluiting. Doel van de sessies is te komen tot een antwoord(richting) op een HOE-vraag.

Inspiratiesessie
Een inspiratiesessie heeft ook een interactief karakter, maar de deelnemers gaan niet in groepen uiteen. De deelnemers worden betrokken door vragen te kunnen stellen, te kunnen stemmen, reageren op stellingen, met buurman/- vrouw in gesprek, etc. Dus de mate van interactiviteit is geringer. Centraal staan inspirerende pioniersverhalen uit onderzoek en/of praktijk. Sprekers vertellen over HOE zij invulling geven aan. Meerdere sprekers in een sessie uit verschillende invalshoeken/domeinen.

Lezing
Tijdens een sessie met een lezing is de mate van interactiviteit beperkt tot het stellen van vragen en eventueel handen in de lucht bij een stelling of ze het eens of oneens zijn. Het is dus meer een zendsessie, uitermate geschikt voor een grotere groep. Doel van een lezing is meer diepgang over 1 onderwerp.

Wil je graag sparren over vormen die het beste zouden kunnen passen bij jullie sessie? Neem dan contact op, we denken graag met je mee.

 

Deadlines
Uiterlijke data

16 januari 2025:
Uiterste datum om je sessie aan te leveren, deze komt op longlist. De programmacommissie maakt een keuze uit ingediende voorstellen obv inhoud, aansluiting bij het thema en het voldoen aan de ontwerpcriteria.
Wat geef je door? Thema, inhoud en insteek van de sessie, wie de sessie vormgeeft en wat de vorm van de sessie gaat worden.
Je kunt hiervoor het formulier onderaan deze pagina invullen.

In de week van 27 januari 2025:
Geselecteerde sessies ontvangen bericht en kunnen hun sessie verder gaan uitwerken en sprekers vastleggen.

11 februari 2025:
Geselecteerde sessies dienen bevestigd te hebben. Indien er nog ruimte is, worden er nog extra sessies toegelaten.
Aanleveren definitieve titel + tekst + sprekers, deze worden op de website geplaatst.

In de week van 4 maart 2025
Sessies die niet geprogrammeerd worden ontvangen definitief bericht.

24 maart 2025:
Tot 24 maart heb je de mogelijkheid tekstwijzigingen in je sessie door te geven, sprekers toe te voegen, etc. Na deze datum zijn de sessies definitief. Finale check: past de inhoud en opzet nog steeds bij zoals het omschreven staat in de tekst? Op basis hiervan worden de sessies ingedeeld in de rondes en geven de deelnemers hun sessiekeuze door.

Online contentdeling
Naast het evenement zelf biedt de website van de conferentie ook een podium voor interessante blogs, filmpjes, rapporten, etc. rond de thema’s van de conferentie. Kennisdeling kan daardoor een extra dimensie krijgen. Daarnaast delen we content middels nieuwsbrieven (ook van (inhoudelijke) partners van de conferentie) en zijn er verschillende LinkedIn groepen, waaronder ook de LinkedIn groep ‘Een nieuwe generatie ouderen(zorg)’ met ruim 8.500 leden; we nodigen je van harte uit om hier content te delen.
Het delen van alle content draagt bij aan een levendige kennisinfrastructuur waarbinnen deelnemers en collega’s kennis delen, elkaar inspireren en elkaar kunnen vinden.

Wat kan je met ons delen?

  • achtergrondinformatie (wetenschappelijke achtergrond informatie, rapport, onderzoek, projectinformatie, etc)
  • interviews
  • blog over het thema van de sessie
  • vlog
  • overzicht met praktijkvoorbeelden, uitwerking praktijkvoorbeeld of een filmpje erover
  • filmpjes
  • etc

Mark de Leeuw is je contactpersoon en bereikbaar via e-mail en telefonisch op 06- 51823617. Ook kun je bij hem terecht voor informatie over stands en projecttafels op de informatiemarkt.

Neem gerust contact op
We wensen je veel plezier met het ontwikkelen van de sessie(s). Vanzelfsprekend denken we graag met je mee. Schroom dan ook niet om contact op te nemen met Tabitha Lamers-Eijkman om te sparren over de inhoud en opbouw van je sessie, gezamenlijk een creatieve en interactieve werkvorm te bedenken of samen te kijken naar sprekersmogelijkheden.

Veel succes!